Есть на свете красивые, талантливые, интересные люди, которые всегда всё успевают и освещают ближним путь. К ним я бы отнесла и Анастасию Тутаеву – члена правления Удмуртской молодёжной общественной организации «Шунды». Девушка пишет стихи, пробовала себя в качестве модели, а в 2014-том году стала Удмуртской «Чеберай» («Красавицей»). Чтобы поближе познакомиться с Настей, я решила взять у неё интервью.
— Можешь немного рассказать о себе? Где родилась? Как прошло твоё детство?
— Я студентка третьего курса Удмуртского Государственного Университета, учусь на факультете удмуртской филологии. Родилась в Дебесском районе, в деревне Заречная Медла. Думаю, что моё детство ничем не отличалось от вашего. Сначала детский сад, потом школа. В школе я всегда старалась вести себя хорошо, потому что все говорили: «Твой папа – учитель, нельзя его позорить…» В школе старалась участвовать в разных мероприятиях. Не понимала, что больше нравится. Поэтому и круг интересов получился широкий: математика, физика, музыка, литература, язык, а иногда даже спорт.
— Настя, а чем ты увлекаешься больше всего?
— Я очень люблю шить. Отдыхаю в процессе шитья. Но к сожалению, на это остаётся мало времени. Поэтому одно платье могу шить и полгода. Но когда его надеваю, сразу вдохновляюсь. Уже не хочется идти в магазины за одеждой, лучше свернуть в швейный отдел и выбрать новую красивую ткань. Я поняла, что это действительно моё, когда мама на день рождения подарила швейную машинку. Теперь я знаю, что моя дочь будет носить красивые платья, которые сшила для неё я.
— Я знаю, что ты в 2014-ом году победила в конкурсе красоты «Чеберай». Какие трудности ожидали тебя здесь?
— Думаю главными препятствиями были сцена и микрофон. Я не могу назвать себя «человеком со сцены», поэтому стесняюсь выступать перед людьми. Пришлось готовиться морально.
— А какие эмоции были от победы?
— Конечно, я была счастлива. Я до последнего не верила, что смогу победить. Как выяснилось позже, мои близкие тоже в это не верили. Потому это и стало для меня приятным сюрпризом. В таких конкурсах работа в команде приносит большую пользу. От всего сердца благодарю своих друзей.
— Работа моделью принесла какую-то пользу?
— Моделью я не работала. Это лишь хобби. Это, конечно, помогло, потому что умение красиво ходить, красиво стоять на сцене в таких конкурсах жюри оценивает высоко.
— Когда ты начала писать стихи?
— Начала их писать в классе 8-9-ом. Почему-то сейчас строки не рождаются. Не понимаю с чем это связано. Даже если в голове и есть какая-то мысль, не всегда получается выделить время, чтобы красиво ее расписать.
— Что тебе необходимо для создания стихотворения?
— Мне нужно остаться одной. Нужно выделить много времени, утонуть в своих мыслях. Замечаю, что на сегодняшний день мои мысли идут в ином русле. В каждую свободную минуту у меня много дел, поэтому поэзия осталась в стороне. Даже если и пишу что-то, то очень редко. Не каждый человек может писать стихи, а написать прозу еще сложнее.
— А как и когда ты познакомилась с организацией «Шунды»?
— К сожалению, пока училась в школе о «Шунды» толком ничего и не знала. Даже ни разу не была в лагере «Шундыкар». Впервые встретилась с организацией только в 10-ом классе. Тогда я каждый месяц ездила на мастер-классы по журналистике в Игру. Организацией проекта занималась Наталья Образцова, член правления «Шунды», а учила нас заместитель главного редактора газеты «Удмурт дунне» Елена Миннигараева. Поближе познакомилась с организацией уже в университете.
— Как ты попала в правление организации «Шунды»?
— До сих пор не понимаю, как это произошло. Я была очень удивлена. Но в то же время присутствовал и страх. Так или иначе, раз уж мне доверяют это дело – нужно за него браться.
— В первую очередь, это школа. Школа, которая помогает развиваться, работать над собой. Есть люди, которые не видят необходимости в существовании общественных организаций. Но я на себе ощущаю, что лично мне это помогает крепче встать на ноги, бороться с моей нерешительностью. Даёт возможность знакомиться с новыми людьми, учит заводить контакты. Я думаю, это взлетная полоса. Кроме того, не стоит забывать о друзьях. «Шунды» — это близкие и дорогие люди, без которых студенческая жизнь не была бы такой яркой.
— Организация стремится сохранить удмуртский язык, распространить его среди молодёжи, у тебя это получается или есть определенные сложности?
— Да, «Шунды» на самом деле трудится во благо удмуртской культуры. Сегодня проводятся множество мероприятий. К счастью, некоторые проходят очень интересно и плодотворно. Но в этом деле все же встречаются сложности. Так, например, люди ждут новые мероприятия, но, когда оно уже проводится, желающие куда-то исчезают. То ли желание улетучивается, то ли боятся, то ли им что-то не нравится. Именно потому часто на мероприятия приходят одни и те же люди. Где другие? Не знаю. Я думаю, что есть люди любящие и ценящие свой язык, но многие из них не заявляют о себе. Очень хотелось бы, чтобы молодёжь стала активнее. Мы будем рады выслушать их инициативы, советы. Когда в мероприятии принимают участие новые люди – это большая победа!
— Что бы ты пожелала организации в будущем?
— Пусть реализуется еще больше ярких проектов, все больше молодых людей вдохновятся вступить в наши ряды. А чтобы все это удалось, нужно уметь работать в команде!
Дунне вылын вань ук сыӵе чебер, усто, аспӧртэмлыко, котькытчы вуись, шунды си кадь пиштӥсь адямиос. Соос пӧлы мон одно ик пыртысал Удмурт егитъёслэн мерлыко “ШУНДЫ” огазеяськонзылэн правлениезлэсь ёзчизэ – Анастасия Тутаеваез. Со туж аспӧртэмлыко нылаш, маин гинэ уг тунсыкъяськы: кылбуръёс гожъя, модель луыса но агенствое пыриськиз, нош 2014-тӥ арын Удмурт Элькунамы «Чеберай» луиз. Нылаш сярысь тросгес тодон понна мон басьтӥ солэсь интервью.
– Кӧня ке кыл ачид сярысь. Кытын вордӥськид? Кызьы ортчиз пинал дырыд?
– Мон Удмурт кун университетысь удмурт кылосбуръя факультетлэн куинетӥ курсаз дышетскись студентка луисько. Вордӥськи Дебес ёросысь Заречная Медла гуртын. Пичи дыры, малпасько, мукет нылпиослэсь юн ӧз висъяськы. Нырысь-валысь нылпи сад, собере школа… Школаын асме котьку но ӟеч возьыны тыршылӥ, малы ке шуоно котькуд адями вера вал: «Тынад папаед дышетӥсь, возьытэ уськытыны уг яра…» Школаын пӧртэм ужрадъёсы пыриськыны тыршылӥ. Уг валаськы вал, мар золгес кельше. Солы луыса тунсыкъяськонъёсы пӧртэм ӧръёсы кыскылӥзы: математика, физика, музыка, литература, кыл, куд-ог дыръя спорт но.
–Настя, маин тон тужгес но зол тунсыкъяськськод?
-Тужгес но зол мон яратӥсько вуриськыны. Шутэтскисько вуриськыкум. Но, жаляса верано, ӵемысь вуриськонлы дыры уг тырмы. Соин ик одӥг дэремез вурон ӝыны ар но кыстӥськылэ. Но вылам дӥсясько ке, мылкыды бурдъяське! Магазинэ дӥськут басьтыны мынэм уг ни поты, потэ мынэм швейной отделэ выль чебер басма утчаны. Та уж со зэмзэ но мынам шуыса валай, куке мамае вордӥськем нуналам вуриськон машина кузьмаз. Табере мон тодӥсько, азьланяз пичи нылы луиз ке, со одно ик анаезлэн киыныз вурем чебер дэремъёсын ветлылоз.
– Мон тодӥсько тон 2014 арын «Чеберай» луид? Кыӵе шуг-секытъёс тонэ та ужрадын возьмазы?
-Малпасько, тужгес но бадӟым шуг-секыт вал – сцена но микрофон. Зэмзэ верано ке, мон ӧвӧл “сцена вылысь” адями. Соин ик калык азьын выступать карыны кепырасько. Дӥсьтӥсьгес луыны морально дасяськоно луиз.
– Нош кыӵе вал мылкыдыд вормемед бере?
– Шумпотӥ, конечно. Мон уг оскиськы вал вормо шуыса. Самой матысь адямиосы но уг оско вал (берло тодӥ ни со сярысь). Соин ик со мон понна туж кельшымон сюрприз луиз. Таӵе конкурсъёсын командалэн юрттэмез туж бадӟым пайда вае ук. Юрттӥсь эшъёсылы сюлмысь тау карыса улӥ.
– Нош модель ужамед пайда сетӥз-а та конкурсын?
– Модельын мон ӧй ужалля. Со увлечение. Не профессионально. Юрттӥз, конечно же. Малы ке шуоно чебер ветлыны, сцена вылын чебер сылыны быгатонэз таӵе конкурсъёсын жюриос туж чакласа учко.
– Нош ку тон кылбуръёс гожъяны кутскид?
– Кылбуръёс гожъяны кутски мон 8-9-тӥ классын. Но али малы ке но чуръёс уг ни вордӥсько. Уг валаськы маин со герӟаськемын. Йырын кыӵе ке малпан вань ке но, ӵемысь сое пуксьыны но лад-лад гожтыны дыр висъяны луонлык уг кылды.
— Кылбур кылдытон понна мар тон понна кулэ, малы ке но котькуд адями гожъяськыны уг быгаты?
– Огнам кыльыны кулэ мыным. Трос дыр висъяны кулэ, ас малпанъёсы выйыса, огнын улыны. Туннэлы, шӧдӥсько, мынам малпанъёсы мукет ӧрегес кошкыны кутскизы. Котькуд ваньмон минутэ мар ке но лэсьтоно луэ… Соин но, дыр, кылбуръёс берпуметӥ вакытэ уг вордско. Мар ке гожтӥсько ке но, туж шер. Зэм, котькуд адями кылбур гожъяны уг быгаты, нош проза гожтыны эшшо но секытгес на. Малпасько, кылбураны капчигес шуыса.
-Кызьы но ку тон тодматскид «Шунды» огазьяськонэн?
– Жаляса верано, школаын дышетскыкум “Шунды” огазеяськон сярысь умой-умой ӧй тодылы. Нылпи луыса “Шундыкар” лагере но вуылыны ӧз кемды. Нырысьсэ “Шундыен” герӟаськыны луонлык кылдиз 10-тӥ классын гинэ. Соку мон котькуд толэзь Игра черкогуртын ортчись журналистикалы сӥзем мастер-классъёсы пыриськылӥ. Ар ӵоже ортчись проектэз радъяз “Шунды” огазеяськонлэн ёзчиез Наталья Образцова, нош дышетӥз милемыз “Удмурт Дунне” газетлэн кивалтӥсезлэн воштӥсез Елена Миннигараева. Умой-умой “Шунды”-лэн уженыз тодматски ини университетэ вуэме бере.
-Нош кызьы тон шедид «Шунды»-лэн правленияз?
-Ачим но ӧй вала, кызьы озьы пӧрмиз. Туж юн пайми. Со дыре ик кышкай… Озьы ке но малпай, кандидатураме дэмлало бере, озьыен, мыным оско. Соин ик палэнтӥськоно ӧвӧл.
-Мар тон понна «Шунды» огазьяькон?
– «Шунды» – нырысь ик, со школа. Школа, кудӥз юрттэ азинтӥськыны, ас бордад ужаны. Вань адямиос, кудъёсыз мерыко огазеяськонъёлэсь кулэлыксэ уг адӟо. Нош мон ас вылам шӧдӥсько: “Шунды”-ын ужан монэ кыдатэ, возьдаськон сямылэсь куштӥськыны юрттэ. Выль адямиосын тодматскыны луолнлык сётэ но кусыпъёс кылдытыны дышетэ. Мон малпасько, со азьланезлы “взлётная полоса” шуыса. Со сяна эшъёс сярысь но вунэтыны уг яра. «Шунды» – со матысь дуно эшъёс, кудъёсызтэк студент вакыт бездытгес луысалыз.
-Огазьяськон туж тырше удмурт кылэз утьыны, сое егит калыке вӧлмытыны, тон понна со пӧрме-а яке шуг-секытъес вань на?
– «Шунды», зэмзэ но, удмуртлык понна туж тырше. Туннэ нуналлы, удмурт лулчеберетлы сӥзьыса, пӧртэм шӧмо ужрадъёсты ортчытъяны тыршиськом. Шумпотымон, куд-огез тунсыко но пайдаё ортче. Но та ужез быдэстонын шуг-секытъёс пумиськыло ик. Туннэ нуналлы соосты лыдэ басьтытэк нокызьы уг луы. Тани, кылсярысь, одӥг ласянь адямиос возьмало выль ужрадъёсы, мукет ласянь ужрад радъяське ке, пыриськыны мылкыд карисьёс кытчы ке ышо. Мылкыдзы уг тырмы, яке кышкало-а соос, яке уг кельшы-а… Солы луыса, ӵемысь ужрадъёсы пырисько ог пӧртэм адямиос гинэ. Кытын мукетъёсыз? Ӧйтӧд. Мон малпасько удмурт кылэз гажась егитъёс вань, но тросэз соос пӧлысь асьсэды уг шараяло. Туж потэ вылэм егитъёс шаплыгес мед луозы шуыса. Ми туж шумпотомы соослэсь инициативазэс, выль малпанъёссэз, дэмланъёссэз тодыны. Выль адямиос ужрадъёсы пырисько ке, со котьку но бадӟым вормон но шумпотон!
–Мар тон сӥзьысал “Шунды” огазьяськонлы азьланяз?
– Азьланяз эшшо но яркытгес проектъёс радъяны мед пӧрмоз. Егитъёслэн но нылпиослэн «Шунды» ужрадъёсы пыриськыны мылкыдзы золгес мед бурдъяськоз. Та ваньмыз мед пӧрмоз шуыса, али но, азьланяз но командаен ужаны мед быгатомы!